Roadtripping, surfing and wildlife - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Anne Beek - WaarBenJij.nu Roadtripping, surfing and wildlife - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Anne Beek - WaarBenJij.nu

Roadtripping, surfing and wildlife

Blijf op de hoogte en volg Anne

31 Maart 2015 | Australië, Rainbow Beach

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik al langer dan een maand van het Australische leven aan het genieten en is het alweer een tijdje geleden dat ik een verslag heb geschreven dus dit zal weer een flink lang verhaal gaan worden.
Ik heb natuurlijk de afgelopen maand niet alleen maar stil gelegen aan het strand of het zwembad, maar ben ook wezen roadtrippen, kamperen in de bushbush, heb leren surfen en al flink wat australisch wildlife gezien zoals dolfijnen, kangaroos, wallabies, emu's, koala's, leguanen en slangen.

Het grootste deel van deze dieren heb ik het wild gespot samen met Myrthe tijdena de Great Ocean Road. Na Sydney heb ik eerst een paar dagen zelf in Melbourne gespendeerd voordat Myrthe er zou arriveren vanuit Nieuw Zeeland om samen de Great Ocean Road te doen. Ik heb vooral door de stad rondgelopen op zoek naar de hidden laneways met graffiti art in het centrum en ben naar de alternatieve wijk Fitzroy geweest en het strand in St Kilda. Ik vind Melbourne een erg leuke stad dus het was dan ook erg jammer dat ik maar een paar dagen had om er te blijven. Hierna was het namelijk tijd voor de Great Ocean Road!

In de tussentijd had ik al een auto gehuurd, maar doordat het hoogseizoen was, was er helaas niet heel veel keus meer. Het werd dus een klein rood autootje waarbij onze backpacks precies in de achterbak pasten, en we besloten dan ook maar om geen andere mensen mee te nemen. Omdat een auto huren toch best wel duur was en wij arme backpackers niet heel veel geld hebben besloten we om de 3 nachten te overnachten in de auto op gratis overnigt plekken om zo geld te besparen. Ik had als tip een handige app gekregen waarmee je deze plekken kon opzoeken.

Dus daar gingen we dan, wij als ervaren rijders die gemiddeld in Nederland wel 1 keer in de zoveel maanden rijden, met ons kleine rode autootje roadtrippen. Aan mij was de eer om deze de drukke stad Melbourne uit te rijden en ook een beetje uit te vogelen hoe het links rijden werkt. Opzich valt dit best wel aangezien we met lopen er al een beetje aan gewend geraakt waren maar toch voor de zekerheid ondanks onze magnifieke rijkunsten maar de volle verzekering genomen. Het enige wat vaak mis ging was dat we de ruitenwissers aanzetten in plaats van de richtingaanwijzers omdat deze ook aan de andere kant zitten dan in NL.

Maar goed, we wisten zonder brokken Melbourne uit te komen. De eerste stop was een plek die bekend stond om kangaroo spotting en aangezien we nog geen echt wildlife hadden gezien waren we deze trip erg gefocust op het spotten van wilde dieren. En ja hoor, gelijk raak, op de golfbaan van Anglesea lagen 2 kangaroos. We durfden alleen niet heel dichtbij te komen omdat ze ons nog geirriteerd aankeken, dus van veilige afstand een foto genomen en weer verder gereden.

Onderweg nog gestopt bij een lighthouse en een waterval voordat we bij Teddy's lookout kwamen met een heel mooi uitzicht, typisch plaatje van de Great Ocean Road. Daarnaast hebben we hier ook onze eerste koala gespot! Het is dat andere mensen hem zagen anders hadddn wij hem zo over het hoofd gezien. Wat een schattige maar luie beesten zijn dat, ze slapen maar liefst 20 uur per dag, heerlijk.

Hierna was het door naar HET hoogtepunt van de Great Ocean Road, de Twelve Apostles. Onderweg nog wat bramen geplukt (die we vervolgens 's avonds niet durfden te eten omdat een Amerikaans stel zei dat ze bespoten werden met gif). We hadden graag de sunset bij de Twelve Apostles willen zien maar helaas was het weer niet zo goed en was het daar te bewolkt voor. Inmiddels was het al avond dus reden we door naar een overnachtingsplek bij een bbq area in Port Campbell. Hier was het eigenlijk niet toegstaan om te overnachten maar we hadden gelezen dat het werd getolereerd door de ranger en er stonden nog een aantal campers. Hier hebben we ons avondmaal genuttigd en nog gekletst met de andere overnighters waaronder dus een amerikaans stel die we daarna nog 2 keer zijn tegengekomen. We zijn redelijk tijd gaan slapen maar hadden het behoorlijk koud in onze lakenzakjes dus veel geslapen is er niet.

De volgende dag andere rotsformaties wezen bekijken in de buurt van de Twelve Apostles, zoals Lord Ard Gorge (wat we eigenlijk nog mooier vonden dan de twelve apostles), london bridge en bay of islands. Het was die dag helaas niet zo goed weer dus warme kleren en regenjassen aan en gaan. We zijn hierna doorgereden naar Tower Hill reserve want we wilden graag nog meer wildlife spotten en deze plek stond daar ook bekend om. We hebben er dan ook wallabies, koala's en emu's gezien.

Hierna hebben we onze tocht vervolgd omhoog richting de grampians en onderweg in Hawkesdale weer overnacht bij een bbq area. Wat kipburgers op de bbq plaat gegooid ( je kan hier overal buiten bbqen op een soort van bakplaten) en niet al te laat ons bedje (de auto) in gedoken voor weer een koud nachtje. Daarnaast 's ochtends nog een ijskoude douche genomen, want helaas hebben deze gratis plekken meestal geen of alleen een koude douche.

De tocht ging vervolgens naar de grampians (een national park). Er was gelukkig geen regen meer die dag maar wel nog steeds bewolkt. Voor de grampians werd ons eerst aangeraden Mount William op te lopen voor een mooi uitzicht, helaas kwamen er op de top achter dat het veel te bewolkt was voor ook maar een beetje uitzicht. Eenmaal weer terug bij de auto begon de lucht op te klaren maar we voelden er niet zoveel voor weer omhoog te wandelen dus doorgereden naar de mackenzie falls en lookouts. De weg hiernaartoe was echter afgesloten vanwege een auto ongeluk dus dat ging niet door. Rondrijdend opzoek naar iets anders wel nog heel veel kangaroos gezien en uiteindelijk nog een wandeling gemaakt door een canyon naar een heel mooi uitkijkpunt.

Onze laatste overnachting was op een camping voor 5 dollar donatie met warme douches! De volgende dag restte ons alleen nog de auto terug te brengen. Toevallig waren 3 van mijn Nederlandse vrienden uit Nieuw Zeeland ook in melbourne dus daarmee de dag in de stad doorgebracht voordat ik Myrthe weer moest verlaten en de nachttrein naar Sydney nam. Hier nog een paar dagen rustig aan gedaan voordat ik op de bus stapte naar mojosurfkamp waar ik 5 dagen ben geweest.

Wat was dat heerlijk! Elke ochtend surfles, 's middags zelf oefenen en verder chillen op het strand of bij een kampvuur, kayakken, volleyballen ( probeer nog een beetje m'n volleybalskills bij te houden), wat feestjes en natuurlijk leuke mensen ontmoeten. Een van de avonden was er een optreden van de mojo bluesmen, ze zijn dakloos en traden op voor wat geld, bier en een slaapplek maar wat waren ze goed! Heb ze later ook nog een keer op straat zien spelen in Byron Bay. Ook ben ik wezen ocean raften wat heel gaaf was, hierbij probeer je met een raft een golf te pakken net zoals met een surfboard. Toen wij gingen waren de golven heel hoog dus de boot klapte ook meerdere keren om maar heel vet. En voor 1 vroege surfles om 7 uur 's ochtends hebben we dolfijnen zien zwemmen!

Na deze 5 dagen met kapotte knieen en moe maar voldaan weer op de bus gestapt richting Byron bay, een hippieplaatsje waar ik lekker kon uitrusten ( was het niet dat toen ik aankwam het St. Patricksday was wat natuurlijk gevierd moest worden). Uit geweest in Cheeky monkeys, een hele foute tent maar wel grappig en ongeveer het enige wat tot laat open bleef dus ben hier nog een paar keer gestrand. Ik ben ook heel veel mensen tegengekomen die ik al kende van mojo maar inmiddels ben ik er al achter dat dat vaker gebeurd. Tot nu toe is er nog niet 1 plek geweest waar ik geen mensen tegenkwam die ik nog niet eerder had gezien, ben verschillende mensen dan ook al 3 of 4 keer tegengekomen. En daarnaast natuurlijk weer leuke nieuwe mensen ontmoet.

Verder heb ik Byron vooral rustig aan gedaan en op het strand of bij het zwembad gelegen en wezen shoppen. En daarnaast heb ik nog met wat mensen een wandeling gemaakt naar de lighthouse in Byron bay en hier de zonsondergang bekeken, wat erg mooi was! Ook weer dolfijnen gezien in de verte, maar weer alleen omdat andere mensen deze zagen. Misschien toch maar beter opletten. Ook liepen er 2 leguanen rond bij het hostel waarvan er eentje heel dik was, deze zitten hier echter overal dus het is normaal geworden om ze te zien.

Na Byron bay ging ik voor 1 nachtje naar Surfers Paradise omdat ik er niet heel veel positieve verhalen over gehoord had maar het wel wou zien. Het is vooral heel erg op toeristen ingesteld met veel hoge flats en hotels en allemaal themaparken in de buurt. Ik ben er dan ook alleen 's avonds wezen stappen met een hele groep van het hostel wat erg gezellig was, maar het is geen must do om daar uit te gaan ook al staat het daar ook om bekend om.

Hierna ging ik voor een paar dagen naar Brisbane waar ik me heb vermaakt met door de stad slenteren, stappen en de Australia Zoo. Naast de rivier die door de stad loopt bij Southbank hebben ze een lagoon gemaakt, wat een hele chille plek is om rond te hangen met mooi weer. De zoo was ook erg leuk, je kon er dierenshows zien, koala's aaien en kangaroos en wallabies aaien en voeren. Ik ben deze dag opgetrokken met een Engels meisje Vicky die ook alleen naar de zoo was, wel grappig want in Nederland zou ik nooit alleen zoiets gaan doen.

De volgende stop was Noosa waar ik een 3-daagse self guided kanotrip zou gaan doen. Net zoals op alle andere plekken kwam ik ook hier weer mensen tegen die ik al eerder had gezien en daarvan gingen er ook een paar mee op de trip. De eerste avond in Noosa hebben we met een hele groep bij een kampvuur op het strand gezeten, en de volgende dag rustig aan gedaan voordat ik op de trip zou gaan.

Voor de trip was het weer om 6 uur op, waarna we met een groep van 19 backpackers eerst met een boot ongeveer een uur de rivier opvaarden richting de Everglades. Hier stapten we in 2 of 3 persoons kano's en was het ongeveer 1,5 uur varen naar onze overnachtingsplek. Ik zat in een 3 persoons kano en we hadden erg veel moeite om recht te blijven varen, we kwamen er dan ook toen we bijna bij de camping waren erachter dat we achterstevoren in de kano zaten. Nadat we omgedraaid waren was het opeens een stuk makkelijker! Het was wel de schuld van de guide dat we zo zaten want die had gezegd wat de voor- en achterkant was.

De overnachtingpsplek was een simpele camping met primitieve toiletten en geen douches. De rivier met zwart water waarin je geen zeep mocht gebruiken was de douche voor de komende 3 dagen. Wel stonden heel luxe de tenten al klaar zodat we gelijk wat lunch konden bereiden. 'S middags wezen zwemmen in de rivier. In de avond werd het al heel vroeg donker en vermaakten we ons met kaartspelletjes en muggen doodslaan. Ook moest er natuurlijk nog in het donker gezwommen worden. Verder vroeg naar bed gegaan (wat aanvoelde als heel laat), want we moesten weer vroeg op.

De tweede dag gingen we eerst 1,5 uur de rivier weer op kanoen gevolgd door een wandeling van 12 km naar de Cooloola sandpatch wat ook weer heel mooi was! Op de terugtocht nog als 1 van de weinigen een slang gezien. Na een frisse duik weer terug kanoen en weer een avond vol kaartspelletjes. Wel hadden we de prullenbakken vergeten dicht te doen met de extra beveiliging waardoor grote leguanen erin waren gaan zitten, oeps. De guides hadden gezegd dat je geluk moest hebben om een slang te zien, nou en dat had ik want na de slang bij de wandeling zag ik er weer 1 toen ik in het donker in m'n eentje naar het toilet liep. Deze keer vond ik het toch iets minder leuk om er 1 te zien dus liep hard stampend maar weer terug naar de tenten om ze uit m'n buurt te houden.

De laatste dag hoefden we alleen nog maar het kamp op te ruimen en terug te kanoen naar de boot voor de tocht terug. Om vervolgens eindelijk een normale douche te kunnen nemen! En nu ben ik in Rainbow beach en ga ik morgen op een tour naar Fraser Island voor 3 dagen (weer kamperen). Ik zal jullie op de hoogte houden en niet weer zolang laten wachten de volgende keer!

Cheers,
Anne

  • 31 Maart 2015 - 08:43

    Ellen:

    Tja, het voordeel van een Ipad is dat je er snel bij bent om weer zo'n geweldig reisverslag van jou te lezen. Wat zal Nederland straks wennen zijn..... Leuk dat je Myrthe toch hebt ontmoet en met haar hebt kunnen reizen. Niek en Sam zitten hier weer voor hun tentamenweek te blokken. Das andere koek. En ik geniet hier ook van ons 'wildleven': de steenuiltjes zijn weer druk bezig met hun eitjes. Ik ga zeker ook een keer naar Australie en Nieuw Zeeland na al die geweldige verhalen van jou! Liefs, Ellen & Teun

  • 31 Maart 2015 - 10:15

    Annette:

    Wat een gave tijd maak jij zo door Anne ! Complimenten voor je leuke schrijfstijl

  • 31 Maart 2015 - 10:19

    Annette:

    Ik mis alleen de foto's ! Dikke kus, mama

  • 31 Maart 2015 - 14:09

    Inge:

    Wat goed dat je je droom hebt waargemaakt! Zo te lezen geniet je volop en ga je dat nog veel meer doen.
    Alle socialmedia maken het reizen wel een stuk makkelijker, zeker voor de thuisblijvers :)
    En ik weet zeker als je straks terug bent in Nederland durf jij alleen naar een Zoo.

  • 03 April 2015 - 08:59

    Mirjam Van Der Z:

    Wat een mooie verhalen weer Anne. Heerlijk dat je zo geniet!!!
    Liefs,
    Mirjam

  • 04 April 2015 - 04:24

    Anne Van Beek:

    Ja foto's uploaden wil helaas nog niet echt lukken via deze site dus wordt waarschijnlijk via facebook!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 18 Jan. 2015
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 3746

Voorgaande reizen:

21 Januari 2015 - 22 Juni 2015

Nieuw Zeeland, Australië en Zuidoost-Azië

Landen bezocht: