Indonesië - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anne Beek - WaarBenJij.nu Indonesië - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anne Beek - WaarBenJij.nu

Indonesië

Blijf op de hoogte en volg Anne

14 Mei 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo!

Inmiddels zit mijn tijd in Indonesië er alweer op en ben ik sinds 1 dag in Phnom Penh in Cambodja. Nadat m'n vlucht naar Bali eerst was gecanceled en ik vervolgens m'n overstap had gemist, ging de 3de vlucht dan eindelijk naar Bali.

Tegen de tijd dat we hier aankwamen was het al een uur of 12 's nachts en omdat ik niet zo'n zin had om in m'n eentje een taxi te pakken besloot ik mee te gaan met een Duitse jongen, die ik kende van de vluchten, naar Balagan in het zuiden van Bali. Hier zat ik 3 nachten in een redelijk luxe bungalow resort op 2 minuten lopen van de zee. De Duitser was hierheen gekomen met 2 surfboarden om te surfen dus ik heb ook maar een poging gedaan. Dit was niet alle dagen even succesvol door de behoorlijk grote golven daar. Verder hebben we een middag scooters gehuurd om het zuiden van het eiland te verkennen en hierbij de Ulu Watu tempel bezocht. De tempel op zichzelf is niet zo mooi, maar het ligt wel mooi op een klif met veel apen. Het verkeer in Bali is best wel gekkenhuis en buiten de taxi's zijn er niet veel auto's maar vooral scooters. Er worden vaak meer dan 2 personen op vervoerd of mensen nemen hele eetkraampjes mee op de scooter. Ook zijn er veel kinderen van een jaar of 10 die al scooter rijden. In het zuiden is het nog wel rustig dus daar durfden we wel zelf een scooter te rijden.

Ook hadden we in het resort een grote groep Australiërs ontmoet die daar waren voor onderwaterhockey, waar ik nog nooit van gehoord had maar blijkbaar heb je het ook in Nederland. Zijn een wedstrijd wezen kijken en daarna ben ik met hun meegegaan voor een avondje uit in Seminyak. Ik overnachtte in Seminyak en heb de volgende dag een beetje rondgelopen.

Daarna was het tijd voor Ubud waar ik met de Zweedse meisjes die ik kende uit Australië had afgesproken. Zij hadden nog een Zweeds meise meegenomen dus met 4 een kamer gehuurd met een mooi uitzicht over een rijstveld. Gelijk bij aankomst een massage genomen en ik kan je wel vertellen dat die vrouwen daar heel sterk zijn! De volgende dag met taxi de omgeving rond gereden en veel tempels en rijstvelden gezien. Op een gegeven moment was de weg geblokeerd door een remission ceremonie, oftewel een crematie. Hierbij wordt degene die overleden is op een grote toren in een grote stoet met muziek van zijn huis naar het kerkhof gedragen en hier in een grote nepstier gelegd en in de brand gezet. Bali is het enige eiland in Indonesië waar het hindoeïsme overheerst in plaats van het Islamitische geloof. Alle families hebben dan ook een eigen tempel en alles heeft elke 6 maanden een ceremonie, van het huis tot de studieboeken. Ook leggen ze 2 keer per dag een mandje met bloemen, rijst en wierook buiten als offer.

De volgende dag naar de lokale markt geweest waar we als toeristen erg opvielen, en naar monkey forest geweest. Hier hebben we weer een remission ceremonie gezien en had ik opeens een aap op m'n schoot die m'n camera probeerde te stelen. Hierna gingen de Zweedse meisjes alweer weg en ik besloot nog wat langer te blijven. Een beetje rustig aan gedaan, een yogales gevolgd en een chant bijgewoond. Er zijn hier nogal veel hippies en bij chanting zingen ze liedjes in een kring als een soort van bidden. In dit geval was het voor de slachtoffers in Nepal, erg apart om een keer te zien. Ook heb ik een sunrise trekking gedaan op mount batur. Hierbij werd ik om 2 uur 's nachts opgehaald, ik was alleen niet wakker geworden van m'n wekker maar gelukkig wekte iemand van het hostel me. Het uitzicht was erg mooi alleen was het helaas te bewolkt om echt de sunrise te zien. Als afsluiter in Ubud nog de avond doorgebracht in een koffiehuis met locals en een braziliaans meisje.

Hierna pakte ik de boot naar Lombok, een eiland naast Bali. Hier had ik weer afgesproken met de Zweedse meisjes. Een dag naar hele mooie watervallen geweest en op het strand gelegen. Daarna was het tijd om naar Gili air te gaan, 1 van de 3 kleine eilandjes naast Lombok. Hier had ik met Naomi afgesproken die ik kende uit Nieuw Zeeland. De Gili eilanden zijn kleine, paradijselijke eilandjes waar je in een paar uur omheen kunt lopen. Het grootste verschil met Bali is dat ze Islamitisch zijn en dus moskeën hebben in plaats van tempels, die natuurlijk 5 keer per dag lawaai maken te beginnen om 5 uur 's ochtends. Ook zijn er hier overal katten terwijl er op Bali overal honden zijn. Op Gili Air hebben we een snorkeltour gedaan en zijn we naar een feestje geweest op het strand (en daar vastgezeten op de wc). Flink wat grote schilpadden gezien (en aangeraakt) maar het koraal is lang niet zo mooi als het Great Barrier reef.

We besloten hierna door te gaan naar één van de andere eilanden, Gili Trawagan. Dit is de grootste en drukste van de 3. Hier hebben we 2 keer een hele mooie sunset gezien en een sunrise. Daarnaast waren we elke avond wel te vinden in Sama Sama, een reggaebar met live muziek, en soms nog in andere barren (maar die waren niet zo leuk als sama sama). Verder nog het eiland rondgefietst.

Bali en de Gilis waren erg relaxt en dat moet ik maar vasthouden want bij aankomst in Cambodja was mijn bagage er weer niet! Deze was niet meegekomen vanaf Kuala Lumpur waar mijn overstap was die de hele nacht duurde dus geen idee hoe ze mijn bagage niet op het andere vliegtuig hebben gekregen in ruim 6 uur. Maar goed, gelukkig kwam het op een latere vlucht die dag dan wel mee.

Al een paar verschillen hier in Pnom Penh met Bali, ze hebben hier tuktuks, het stinkt behoorlijk op straat en het is veel minder ingesteld op toerisme. Ik boek hier in Azië niks van tevoren dus ga elke keer heen waar ik zin in heb, en dat bevalt tot nu toe heel goed!

Jullie horen snel weer van me!

Ciaoo

  • 14 Mei 2015 - 20:02

    Ellen:

    He Anne, goed om weer wat van je te horen. Tja, Cambodja zal wel heel wat avontuurlijker zijn dan wat je t.n.t. Gehad hebt. Ben erg benieuwd hoe je dit deel van de wereld ervaart! Leuk dat je zoveel bekenden onderweg tegenkomt. Dat maakt het rondreizen extra leuk. Enjoy life! Liefs, Ellen & Teun

  • 15 Mei 2015 - 09:24

    Mirjam Vd Z:

    Hoi Anne,
    Wat een belevenissen weer! Nog heel veel avontuur en plezier gewenst en wat leuk dat je ons zo op de hoogte houdt. Ik vind het heel leuk en bijzonder om dat op deze manier te kunnen volgen.
    Liefs,
    Mirjam

  • 18 Mei 2015 - 13:52

    Maarten:

    Hoi Anne, gaaf om te lezen welke mooie plekken je allemaal bezoekt en wat daar te beleven is. Afwisselend omdat Azie weer heel anders is dan NZ en Australie. Geniet van de komende belevenissen.
    Veel liefs, Maarten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 18 Jan. 2015
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 3755

Voorgaande reizen:

21 Januari 2015 - 22 Juni 2015

Nieuw Zeeland, Australië en Zuidoost-Azië

Landen bezocht: