Cambodja - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Anne Beek - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Anne Beek - WaarBenJij.nu

Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Anne

21 Mei 2015 | Laos, Don Det Tok

Hallo luitjes!

Dit keer alweer snel een verslag van mij omdat mijn verblijf in Cambodja er alweer op zit. Veel backpackers zeiden dat ik naar Laos moest gaan dus ik besloot om mijn tijd in Cambodja en Thailand in te korten om nog naar Laos te gaan. Dit betekend wel dat ik redelijk snel doorreis elke keer. Op dit moment ben ik sinds 1 dag in Laos op een klein eilandje Don Det dat deel uitmaakt van de 4000 eilanden net over de grens bij Cambodja. Er is hier niet zoveel te doen dus vooral relaxen en ik verblijf hier 2 nachten ook om een beetje mijn reis naar het noorden van Laos op te breken.

Nadat mijn bagage niet vanuit Kuala Lumpur was meegekomen naar Cambodja kwam deze gelukkig later op de dag aan. Ik heb die dag een beetje door de stad rondgelopen. De volgende dag ging ik naar de killing fields van Choeung Ek. Niet zo lang geleden is bijna 2 miljoen mensen (kwart van de bevolking) uitgeroeid door het Khmer Rouge regime, dit vond plaats van 1975 - 1979. Het meest bekende killing field waar duizenden mensen begraven liggen is degene in Choeung Ek. Ze hebben hier een deel van de massagraven uitgegraven en de schedels geanalyseerd op leeftijd en doodsoorzaak. Zo is er een massagraf met 450 slachtoffers en een massagraf met meer dan 100 vrouwen en kinderen naast de smashing tree waartegen baby's werden doodgeslagen. Je ziet op veel plekken grote kuilen, dit zijn verzakkingen doordat de lijken eruit zijn gegraven. Ook komen er tijdens regenval nog steeds botten en kledingstukken omhoog uit de grond, en je zag dan ook op meerdere plekken op het voetpad stukken kleding en bot uitsteken uit de grond. Ze hebben ter nagedachtenis een stupa gebouwd bij de killing fields waarin veel schedels liggen. Daarna gingen we door naar het Tuol Sleng museum wat de voormalige S-21 gevangenis was geweest. Dit was de grootste gevangenis tijdens het Khmer Rouge regime waarin gevangen gemarteld en gedood werden. Na een aantal jaar werd het aantal gevangen dat gedood werd zo groot dat ze het niet meer konden herbergen en de gevangenen gebracht werden naar Choeung Ek killing fields. Ook hielden ze nauwkeurig alle gevangenen bij, van elke gevangene werd een foto met biografie vastgelegd. Het was erg indrukwekkend om dit allemaal te zien en een bizar idee dat dit nog maar zo kort geleden gebeurt is. Iedereen van rond de 40 jaar en ouder in Cambodja heeft geleefd tijdens dit regime, de Cambodjaanse populatie is tegenwoordig dan ook gemiddeld heel erg jong, zo'n 40% procent is jonger dan 16 jaar.

Na Phnom Penh ging ik door naar een klein stadje Battambang. Hier heb ik het Internationale circus festival bezocht, met een bambootrein een stukje over een railspoor gereden wat vroeger gebruikt werd, killing caves bezocht en een mooie boeddhistische tempel op een heuvel. Daarnaast zijn we rond zonsondergang naar een batcave gegaan. Hier vliegen duizenden vleermuizen rond zonsondergang uit de grot. We zaten vlakbij en het was erg indrukwekkend om te zien.

Na 2 nachten in Battambang te zijn geweest ging ik door naar Siem Reap. Siem Reap staat bekend om de tempels van Angkor, met Angkor wat als grootste religieuze bouwwerk ter wereld. Daarnaast zijn er nog veel meer tempels verspreid over 400 vierkante meter. Vanwege de hitte en zonsopgang ging ik samen met 3 Engelse meisjes om half 5 's ochtends richting de tempels van Angkor. We hebben de 3 hoogtepunten gezien: Angkor wat (de hoofdtempel), Bayon (met zo'n 216 gebeeldhouwde, gigantische gezichten) en Ta prohm (waarbij enorme bomen op en over de tempel groeien). En daarnaast de kleinere tempels onderweg en ernaast gezien. Weer erg indrukwekkend om te zien. Verder is Siem Reap wel een leuk plaatsje met een leuke nightmarket en leuke bars.

Hierna was het een hele dag reizen naar Don Det waar ik nu ben. Cambodja was vooral mooi qua cultuur en Laos zal als het goed is meer mooi zijn qua natuur. Ik ben benieuwd!

Liefs,
Anne


  • 21 Mei 2015 - 11:26

    Maarten:

    Hoi Anne, het verhaal van de killing fields is vreselijk en de nog steeds aanwezige menselijke resten hebben een diepe indruk op je gemaakt. Ik weet niet of ik het aan zou kunnen om daar rond te lopen.
    Nu op naar Laos en ik ben heel benieuwd wat je daar gaat meemaken en zien.

    Veel plezier,

    Maarten

  • 21 Mei 2015 - 17:35

    Ellen:

    Brrrr..heb ooit de film gezien over de killing fields en kon daar maar half naar kijken! Wat een vreselijk stuk geschiedenis. Je zult dit onderdeel van je reis wel nooit meer vergeten.
    En nu in Laos. Niet slecht! Liefs, Ellen

  • 21 Mei 2015 - 21:54

    Rini:

    Hoi Anne,
    Indrukwekkend verhaal wat je waarschijnlijk je hele leven bijblijft. In Laos ga je weer hele andere ervaringen opdoen. Geniet nog van de resterende weken in zuid oost Azie met in ieder land weer een eigen cultuur en natuurschoon.
    Liefs,
    Rini

  • 22 Mei 2015 - 08:11

    MirjamvdZ:

    Wat indrukwekkend wat je vertelt over de Choeung killing fields. Onuitwisbare indrukken doe je op lijkt me. Daarna tempels en nu Laos. Geniet er van Anne!
    Wat zal jij nog vaak terugdenken aan deze reis..........later als je groot bent ;)
    Liefs,
    Mirjam

  • 29 Mei 2015 - 09:07

    Inge:

    Ha anne,

    Leuk om te lezen, je schrijft heel beeldend.
    Wat een verschil met 27 jaar terug maar ook veel herkenbare dingen.
    Zoals het steeds tegenkomen van dezelfde mensen.
    En wat mij heel erg opvalt zijn de dingen die je doet, zoals bungi jumpen e.d.
    Je reis gaat wel van easy going naar de rough trip als ik het zo lees.
    Azie is een stuk minder makkelijk dan New Zealand en Australie.
    Blijf genieten en ik hoop dat je nog niet reis moe wordt en verzadigd raakt van alle indrukken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 18 Jan. 2015
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 3751

Voorgaande reizen:

21 Januari 2015 - 22 Juni 2015

Nieuw Zeeland, Australië en Zuidoost-Azië

Landen bezocht: